tirsdag 5. juli 2011

Groupon-helvete

Ble en stund hekta på Groupon-helvete og har brukt mer penger på kuponger - brukte og ubrukte - enn jeg liker å tenke på. Groupon fungerer stort sett helt utmerket, bare man gjør litt research før man kjøper. For eksempel lo jeg godt da tilbudet om en "romantisk treretters for to" på et høl borti gata her dukket opp. Stedet er greit for billig øl, og maten kjøper du kun etter å ha drukket et par-syv halvlitere. De burde heller solgt fire burgere til prisen av to, så en liten vennegjeng møttes der for nettopp å ta et par øl, i stedet for å skuffe nyforelskede par med en kjip treretters på et sted som er alt annet enn romantisk.

Groupon er jo en genial måte å booste forretningen på. De som deltar tjener nok ikke mange kronene på det du får, men poenget er jo å få nye kunder som kommer tilbake, og som gjerne anbefaler videre. Derfor har de noen ganger overrasket meg med å se misfornøyde ut når jeg leverer inn kupongen, eller som rett og slett ikke leverer tjenesten fordi for mange potensielle kunder kjøpte (!?!). For noen lampetthjerner.

For det første - når de ikke leverer tjenesten (fikk pengene tilbake) eller gir dårligere service fordi det er en kupong, ikke cash kontant, så har de jo misforstått fullstendig. De har jo selv valgt å markedsføre seg på den måten. For det andre - middelmådig service eller ingen service gjør at markedsføringen er bortkasta. Ikke kommer kunden tilbake, ikke anbefales produktet eller tjenesten videre. Som sagt. Lampetthjerner.

MEN. Jeg savner en mer sosial tjeneste rundt konseptet, som kanskje til og med kunne skjerpet leverandørene - så får de flere fornøyde kunder og Groupon fortsetter å være interessant for oss som faktisk kjøper. Det burde vært mulig å anmelde tjenesten etterpå, i det minste gjennom å gi en enkel score. Dermed øker også nytteverdien for nye brukere og de som ikke kjøpte. Er ikke det en god idè?

Inntil Groupon, SweetDeal eller Dagens Deal på Gule Sider (jada, mann, selvsagt bruker jeg samtlige, men foreløpig kun kjøpt hos Groupon) plukker opp ideen og gir meg min velfortjente belønning for den, så begynner jeg å anmelde min deals her. Det går for det meste i velværebehandlinger og mat.

Siden tanken ikke har slått meg før nå så har jeg jo selvsagt brukt en del - så derfor anbefaler/ikke jeg uten lengre kommentarer disse:

Anbefaler: Personlig trener hos Studio Day Majorstua, massasje hos Silke Hud og Velvære (Industrigata 53), Spa pedikyr hos Tone Lise salongen, frisørtime hos Gossip på Frogner - disse leverer varene med et smil, og kan varmt anbefales alle sammen. Ja, og ikke minst middag på Vognmand Nilsen på Grønland. Gurimeg. Der tror jeg at jeg har bilder. Utfyllende anmeldelse kommer.

Likegyldig: IPL-behandlinger hos YourSkin eller Colosseumklinikken (har mista trua på at det fungerer - og da er det bare smerte igjen...), Bli ny-behandling hos Make My Day i Vika (helt greit, men helt greit gir ikke make-my-day følelsen), ansiktsbehandling m/ansikts- og kjevemassasje hos VIP Hudpleie (hudpleien helt ok, men foretrekker klassisk ansikts-og skuldermassasje fremfor kjevemassasje)

Anbefaler ikke:  
Tapas på Myrens kjøkken - 8 retter ble servert til deling for to på en tallerken. Da vi var 20 rundt bordet ble det stusselig i forhold til andre tapassteder som kommer med rettene hver for seg. Kjedelig lunsj har de også. I det hele tatt. Myrens kjøkken. Nei.

Massasje hos Ny Helse på Briskeby. Massøren var flink. Det hadde sikkert vært kjempedeilig om en massasjeolje ble brukt. I stedet ble det ren friksjonsmassasje. Au. Dessuten ga ikke lokalene luksusfølelsen du vil ha når du unner deg noe fint.

3-MAX Ultrasonic Cavitasjon, RF og Vacum-behandling hos Star Studio på Frogner. Vel.  3-MAX Ultrasonic Cavitasjon, RF og Vacum-behandling hvor som helst. Star Studio-damen var søt og hyggelig, lokalene deilige - men hvor i all verden jeg tok det fra at man kan redusere fett gjennom "Ultrasonic Cavitasjon"-behandling må jo gudene vite. Noen ganger tenker man bare at her skal ingenting stå uprøvd. Vel. Dette er vel eksempelet på at enkelte ting bør være nettopp det. Uprøvd.

Vil du ha invitasjon til Groupon (dvs vil du at jeg skal tjene 60 liksompenger til bruk på Groupon ved at du melder deg inn via invitasjon fra meg) - så send meg en e-post på vampus (a) gmail.com.

Trykker du Liker på Facebook-boksen i Høyre hjørnet får du beskjed om oppdateringer via fjesboka. Just sayin'...

4 kommentarer:

  1. Groupon-service er en egen sjanger, ja. I påvente av dedisert tjeneste tar jeg erfaringene her:

    Anbefaler: Studio Soma, Studio Day. Veldig bra oppfølgning, merket resultater.
    Beauty & Soul Clinique på Sinsen, tok tannbleking. Strålende service, god resultat.
    Linderud Kiropraktor. Litt usikker på hvor jeg skal plassere denne, kiropraktoren gikk litt fort over og tørrnålsakkupunkturen så jeg ikke noe til. Men massasjen var de tilmålte 20 min og akkurat passe (u)behagelig. Hyggelig personale.

    Likgyldig: Top Chic Frisører i Torggaten. Fikk en klipp, hverken mer eller mindre. Intet spesielt å bemerke hverken positivt eller negativt.

    Anbefaler ikke: Eurodent. Kjøpte det som skulle være en "Luksuspakke". 2 røntgenbilder ble til ett og det som skulle være 30 min rens av tennene tok knapt 2 min, tannpleieren gikk mildt sagt fort over. Fikk definitivt ikke det jeg ble lovet.

    Ellers har jeg kjøpt diverse kuponger på varer, bla tur med DFDS, Jeanslab på Oslo city etc men de er jo ikke tjenester så tar ikke de med. Kjøper mest slike deals på varer, så vet jeg hva jeg får. Noe skeptisk til tjenester ville f.eks aldri bedt ut noen på resturant på groupon-kupong.

    En kan også legge inn erfaringer på vibb.no.

    SvarSlett
  2. Anbefaler ikke:
    Kristin Michaels Frisør, Frognerveien.
    1. Bestilte time god tid i forveien, men fikk dagen før beskjed om at de hadde dobbelt-booket, så jeg måtte komme senere(fordi den andre kunden hadde lengre reisevei enn meg).
    2. Hadde bestilt striping av håret i tillegg. Det hadde de ikke klart å notere. Så, ingen striper.
    3. Håret ble riktignok klippet. Men, her sitter en misfornøyd kunde med hakker i håret og forskjellig lengde på hver side. Dette er ikke måten å få nye kunder på. Det blir med den ene (groupon)gangen

    SvarSlett
  3. Hei! Kjempebra du skrev litt om hvilke deal'er du var fornøyd med og ikke! Veldig greit å dele erfaringer, spesielt når det er deal'er som går igjen, så kan man gjøre litt research på forhånd.

    http://grouponvurderinger.blogspot.com/

    SvarSlett
  4. I USA - der servitører er mer avhengig av tips for å overleve - er det meldt at Groupon-kunder får dårligere service fordi de generelt tipser dårligere.

    I Norge burde ikke det ha noe å si.

    SvarSlett