mandag 11. juli 2011

Munter lemonade

I min søken etter å revolusjonere rosabloggverden presenterer jeg i dag en oppskrift MED sukker...

Det beste matprogrammet på tv for tiden er uten tvil "Munter mat" med brødrene Adam og James Price på NRK. Dersom du ikke liker disse to skjønne danskene er det noe seriøst galt med deg. Jeg forbeholder meg selvsagt retten til å mene at det er noe seriøst galt med deg selv om du liker dem, men du skjønner hva jeg mener.

Siden det er delvis sol og i hvert fall sommer, hva passer vel bedre enn et glass deilig hjemmelaget lemonade?

Brødrene Prices oppskrift er som følger:

1 kopp sukker
1 kopp vann
saften av tre sitroner

Den engelske "cup" er 2,5 dl, og det er det jeg har brukt med stor suksess for å lage denne lemonaden. Sukker og vann kokes sammen til en sirup, tar en liten stund - kanskje rundt 15 minutter - under omrøring. Press saften fra tre sitroner. I mangel på sitruspresse bruker jeg en muddler, i mangel på begge deler kan du bruke gaffel for å sørge for at du får skvist skikkelig. Skvis gjerne over en sil og press fruktkjøttet gjennom denne dersom du ønsker det.

Posted by Picasa

Ikke avkjøl sirupen for lenge, den blir noe herkete kliss om du gjør det. Jeg rører gjerne ut sitronsaften i kjelen sammen med sirupen før den helles over på en karaffel. Dette blir da konsentrert lemonade, langt mer drøy enn vanlig lemonade.

Når du blander ut dette i vann får du lett 2 liter, litt avhengig av hvor sterk du liker den. Server med isbiter, pynt gjerne med en limeskive eller mynte. Ser ikke bort fra at en dæsj med vodka kan gjøre susen på en varm sommeraften.

1 kommentar:

  1. Prøvde denne i dag. Veldig god, men tror jeg skal ta litt mindre sukker neste gang :-)

    SvarSlett