tirsdag 31. mai 2011

Lunsj på Balthazar

Siden jeg i skrivende stund er så sulten at jeg kunne spist en hest (mye protein, lite karbohydrat) så er det vel passende å legge ut matbildende fra bryllupslunsjen på Balthazar New York. Det blir blogging i hulter og bulter (er det det heter?) når jeg venter på bildene fra andre. Dette er altså bryllupslunsjen etter at vi offisielt ble viet hos City Clerk den 18. mai. "Vår" dato er likefullt fortsatt den 15. mai. Men det er jo ingenting i veien med å feire bryllup i mange dager. God unnskyldning, om man trenger det, for å drikke champagne. Som egentlig aldri trenger en unnskyldning.

Balthazar er en institusjon blant franske bistroer i byen og levde definitivt opp til sitt rykte som et støyende og livlig sted med både herlig mat og atmosfære. Her er bordbestilling anbefalt. Som egentlig er regelen dersom det er noen steder man har lyst til å oppleve. Selv valgte jeg nydelig kyllinglever og foie gras mousse, som passer utmerket med champagne, og grillet skate - fortsatt i et forsøk på å innbille meg at jeg kjørte delvis lavkarbo (hahaha). Husbonden erklærte at han gikk på høykarbodiett under hele turen. Tror resultatet var omtrent det samme for begge to... Digresjon.

Et annet godt valg var moules frites - blåskjell og pommes frites.






Husbonden er hard på østersene. Enten liker han det faktisk, eller så tøffer han seg bare.
Ifølge Forloveren var dagens dessertvinner Caramelized Banana Ricotta Tart. Jeg tror henne.



Arne måtte sove litt etter champagnen. Litt vanskelig å se av og til, på grunn av øya hans.

Etter en fuktig lunsj var det mest naturlig å fortsette i baren øverst på hotellet. Der hadde vi stor suksess med å bestille Dry Martini første kvelden vi kom, og etter et par sånne var vi i seng før kl. 22 samme dag vi kom til NY. Ikke denne kvelden. Mer om det senere...

Mmmm...martini. Dry, shaken, not stirred. Bildet lyver litt, denne drinken er i amerikansk størrelse. Au.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar